کارنامه موفق «پزشک خانواده» در مازندران

کارنامه موفق «پزشک خانواده» در مازندران

طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان ۲ استان پایلوت "نمونه" آغاز به کار کرد، برنامه ای سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

طبق گزارش رسمی مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده، رتبه دار در شناسایی بیماران دیابت است. پزشکان از دیابت و فشار خون به عنوان مادر بیماری ها یاد می کنند. بر اساس برآوردهای رسمی، دیابت بیشتر از ۱۰ درصد هزینه درمان نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین در طرح پزشک خانواده برای گروه های مختلف سنی و جنسی مانند مادران باردار، نوزادان و کودکان، افراد بالای ۵۰ سال و مسن بسته های ویژه مراقبتی در نظر گرفته شده است و جمعیت این گروه ها برای این که قطار نظام سلامت محور به حرکتش در مسیر ادامه دهد، باید طبق برنامه زمان بندی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

۳۷۰ پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین ۵۵۲ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت:طرح ملی پزشک خانواده به مدت ۱۰ سال به صورت پایلوت در مازندران اجرا شد که در این مدت توانست به موفقیت های خوبی دست یابد.

فرهاد غلامی افزود: به طوریکه با اجرای این طرح غربالگری و شناسایی برخی بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت و فشار خون از این طریق انجام پذیرفت که پس از آن بیماران شناسایی شده توسط تیم سلامت از تحت نظر قرار گرفتند.

وی ادامه داد:‌این امر منتج به آن شد تا بیماران غیر واگیر که تا پیش از این بواسطه ابتلا به این بیماری ها و عوارض ناشی از آن فوت می کردند با رعایت چارچوب های مراقبتی لازم بتوانند راحت تر و بهتر زندگی کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اجرای اظهار داشت: هم اکنون مازندران از نظر مراقبت های دیابت، فشارخون، چاقی، اطفال، زنان باردار شاخص های بهتری نسبت به کشور دارد که بخشی از آن ناشی از اجرای این طرح است.

وی گفت:‌ در حال حاضر ۸۰ درصد مردم مازندران پرونده سلامت الکترونیک دارند که با مراجعه به آن می توانند روند سلامت، بیماری و درمان های خود را مشاهده کنند.

غلامی ادامه داد: فعال شدن ۴۰۰ مرکز سلامت در استان مازندران دسترسی های مرم و پزشکان خانواده برای دریافت و ارائه خدمات راحت تر و سطح مراقبت ها را بیشتر کرده است.

وی گفت:‌در زمان حاضر هر پزشک خانواده ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر را زیر پوشش دارد و تمامی خدمات لازم در زمینه مراقبت های سلامت و بهداشتی را به این افراد ارائه می کند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در ابتدا این طرح بیشتر با نگاه درمان محور برای خانوارها اجر شد و اکنون به سمت سلامت محور بودن در حال گذر است و به غیر از مسائل پزشکی درمانی مباحث اجتماعی محله ها از جمله زباله و معضلات فاضلاب را کمک می گیرد.

اخبار مرتبط

توزیع ۵۲۰بسته معیشتی توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی مازندران

تخصیص ۱۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به دانشگاه های علوم پزشکی مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha